کابینت

آشنایی با حرفه و شغل کابینت سازی

آشنایی با شغل کابینت سازی

کابینت سازی

شغل کابینت سازی آمیخته ای از هنر و ریاضی می باشد زیرا کابینت ساز به طراحی، ساخت کابینت و بعد از آن نصب کردن قفسه های کشویی و در بسته، تخت تاشو، کمد دیواری و کتابخانه و... می پردازد.اگر دراین شغل ظرافت وجود نداشته باشد و کابینت ساز در اندازه گیری فضای کابینت اشتباهی کند با مشکلاتی در ظاهر و اندازه روبه رو می شوید به همین علت کابینت ساز باید دقت بالا و ظرافت کافی داسته باشد.

کابینت ساز باید برای نصب کابینت از کوچک ترین فصا بهترین استفاده را بکند و از خلاقیت خود در مشورت دادن به مشتری ها و طراحی مدل کابینت ها بهره بگیرد.

پیشرفت و فضای شغلی

برای پیشرفت در این حوزه کاری مانند هر حوزه فنی دیگری باید تجربه کسب کنید علاوه برآن باید علم و دانش خود را بروز نگه داشته تا بتوانید از طرح های مدرن و ابزارآلات پیشرفته بهره بگیرید در این صورت است که پروژه های بزرگ برای شما سرازیر می شوند. برای شروع، ابتدا هم می توانید در کارگاه ها مشغول شوید و هم می توانید در دفاتر فروش تجربه کسب کنید.

سرمایه مورد نیاز برای کابینت سازی

برای ورود به بازار کار شغل کابینت سازی MDF، سرمایه مورد نیاز ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد که باعث می‌شود مقدار آن سرمایه بسیار کم یا بسیار زیاد شود. در صورتی که با کارگاه‌های تولیدی همکاری کنید و به عنوان نصاب فعالیت کنید، هزینه‌های مربوط به کرایه کارگاه را ندارید و به همین ترتیب نیاز به حداقل سرمایه دارید.

در صورتی که قصد دارید به عنوان یک مغازه کوچک، کارگاهی را اجاره کنید تا مشتریان به آن رفت و آمد داشته باشند، به ابزارآلات و میزکار مناسب نیاز دارید که این خود باعث افزایش سرمایه مورد نیاز نسبت به حالت قبلی می‌شود.

اگر بخواهید به طور حرفه‌ای فعالیت کنید، نیاز به یک کارگاه با فضای بزرگ دارید تا قادر باشید کلیه فرآیندهای ساخت کابینت، از جمله برش ورق‌های MDF، وکیوم کردن درهای کابینت کلاسیک، لبه‌چسبانی قطعات، مونتاژ و غیره را انجام دهید. همچنین، باید دستگاه‌های مورد نیاز برای این کار را تهیه کنید، که به همین دلیل میزان سرمایه مورد نیاز بسیار بیشتر می‌شود

اگه در حوزه کابینت علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم به دکوراسیون داخلی گرگان دیزاین سر بزنید.

راهنمای رشته کابینت سازی

وظایف و مسئولیت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. اندازه‌گیری و ترسیم نقشه‌های اجرایی

۲. طراحی کابینت ها بر اساس فضا و تقاضای مشتری

۳. مشاوره در هنگام انتخاب رنگ و جنس کابینت ها

۴. برش کاری قطعات چوب و استفاده از ماشین‌آلات صنایع چوب

۵. رعایت اصول ایمنی و پیشگیری از حوادث

۶. ساخت و مونتاژ بدنه کابینت ها بر اساس نقشه و استفاده از درپرس و ایجاد سوراخ لولا

۷. نصب یراق آلات و قطعات مختلف کابینت ها

۸. کنترل نهایی کار.

مطلب پیشنهادی: کابینت درب شیشه ای | مزیت ها و معایب 

در کابینت سازی، لوازم مورد نیاز شامل موارد زیر می‌شود:

۱. دستگاه لبه‌چسبان PVC

۲. دستگاه مکنده

۳. کمپرسور هوا

۴. دستگاه دورکن یا برش MDF

۵. دستگاه وکیوم چوب

۶. دستگاه برش و حکاکی CNC

۷. دستگاه برش اتوماتیک

روند کار کابینت سازی

روند کار یک کابینت ساز به این ترتیب است: ابتدا، مشتری به کابینت ساز مراجعه می‌کند و اندازه‌گیری انجام می‌شود. سپس قیمت محاسبه می‌شود و در صورت تأیید مشتری، طراحی آغاز می‌شود. پس از اتمام طراحی، نمونه طرح به مشتری نشان داده می‌شود و پس از دریافت نظرات و اصلاحات مشتری، طرح به کابینت ساز برگردانده می‌شود. سپس مرحله بستن قرارداد فرا می‌رسد و طبق قرارداد، نصف هزینه پیش از شروع کار دریافت می‌شود. در طول انجام کار، ۲۵ درصد مابقی هزینه در مرحله میانی پرداخت می‌شود و در نهایت، هنگام تحویل کار، تسویه حساب نهایی انجام می‌شود

معرفی شغل کابینت سازی

مزایای شغل کابینت‌سازی:

شغل کابینت سازی به دلیل تنوع بالایی که در طرح‌ها و مدل‌های کابینت ها وجود دارد، بسیار جذاب و متنوع است. همچنین، با توجه به اینکه کابینت ها همواره جزء لوازم ضروری آشپزخانه هستند، این شغل همیشه درخواست و نیاز دارد و بنابراین آینده‌ای روشن و استوار دارد

همچنین بخوانید:کابینت های هایگلاس چگونه تمیز می شوند؟ | نحوه تمیز کردن کابینت هایگلاس 

محدودیت‌های شغل کابینت سازی:

شغل کابینت سازی، با افزایش آگاهی مشتریان از این صنعت، مواجه به توقعات بالاتری از سمت آن‌ها شده است. این موضوع می‌تواند فرآیند جلب رضایت مشتری را به چالش بکشد. همچنین، برای رسیدن به نتیجه نهایی و ساخت کابینت ها بر اساس طرح اولیه، مراحل زیادی باید طی شود که ممکن است زمان‌بر و پرکاری باشد..

درآمد شغل کابینت سازی MDF  چگونه است؟

ابتدایی ترین سوالی که هر شخصی ممکن است هنگام شروع یک شغل با آن برخورد کند، میزان سرمایه لازم، سود و درآمد آن است. امروزه کابینت به عنوان یک جزء جدا نشدنی از لوازم آشپزخانه، مورد توجه قرار گرفته و با ظاهر و چیدمان به روز خانه، به شکل قابل توجهی در بهبود فضای زندگی ما کمک می‌کند. با توجه به طرح‌های زیبا و متنوعی که در این زمینه وجود دارد، می‌توان از فضای کوچکی بهره‌برداری مطلوب داشت.

کابینت سازی یکی از مشاغلی است که همواره مورد توجه جامعه بوده است و می‌توان انتظار درآمدهای قابل توجهی از این شغل داشت. با این حال، باید به یاد داشت که مانند بسیاری از کارهای فنی و خدماتی، درآمد حاصل از این شغل به عوامل متعددی اعم از کیفیت کار، قدرت مذاکره، تجربه و مهارت شخص در زمینه طراحی و ساخت کابینت بستگی دارد.

بنابراین، نمی‌توان مبلغ دقیقی را برای درآمد در این شغل بیان کرد، زیرا آن بر مبنای شرایط کاری مختلف متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، سود حاصل از کابینت ها به میزان استفاده از مواد اولیه متفاوت و سابقه و مهارت کابینت ساز وابسته است. برخی از مواد اولیه به صورت وارداتی در دسترس هستند که پیدا کردن آن‌ها در بازار ممکن است دشوار باشد، در نتیجه سود کابینت های لوکس نسبت به کابینت های معمولی کمتر است.

معمولاً، صاحبان کارگاه کابینت سازی میانگین درآمد ماهیانه حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان دارند. اما این مبلغ می‌تواند بسته به تجربه و مهارت فرد، بالاتر رفته و به حدود ۷۰ میلیون تومان نیز برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *